Dag sex, Surfers Paradise!

God middag eller god morgon som klockan är hos er. Här är klockan 16.44 och vi sitter på hotellet och bara tar det lugnt. Tänkte dela med mig av mina tre första dygn här i surfers vilket inte är en vacker historia. Det hela började med att vi tog tåget från Brisbane och halvvägs till Surfers fick vi byta från tåg till buss som sedan tog oss hela vägen ner hit. Väl framme så stod boende jakt på dagens to do list. Vilket visade sig vara lättare sagt än gjort! Efter att ha promenerat runt i centrala surfers med tre stora resväskor så tröttnade vi och slog oss ner på Mc Donalds där dom hade trådlöst Internet. Tror att vi satt där från klockan två till klockan sex för att försöka hitta boende. Vet inte hur många hotell, lägenheter, hostels vi ringde runt till men allt var fullbokat. Anledningen till det var tydligen för att man fortfarande har jullov i Australien vilket lockar många till Guldkusten. När tålamodet började ta slut och vi i princip ville skjuta varandra så hittade vi tillslut ett hostel en bit från stan som hade ett rum ledigt. Sagt och gjort vi packade in oss i en taxi och åkte dit, när vi kom fram så trodde vi inte att det var sant. Det var det äckligaste och sunkigaste ställe jag har sett plus att vi skulle dela rum med tre irländska killar. Paniken kröp på och vi bestämde oss ganska snabbt för att det skulle behövas vin, mycket vin för att klara av natten där. Vi slängde på oss kläder och drog in till stan igen för att äta middag och dricka vin. Kvällen slutade med att vi hamnade på en irländsk bar och vi avrundade det hela med kebab i taxin. Väl tillbaka på hostelet så var det smäll varmt och det fanns noll ac att prata om, det hela blev inte bättre av att alla tre killarna snarkade i kör. Vi gick upp med en betong keps runt nio efter att ha sovit noll timmar. Checkade ut och bokade första bästa lediga hotell vi kunde hitta, som tyvärr inte var en billig historia. Men efter lite sömn, mat och en dusch så kändes det hela lite bättre.

Men dom säger att man lär dig av sina misstag och det har vi verkligen gjort. Lärdom ett: Boka boende innan vi åker till ett nytt ställe! Lärdom två: Bo aldrig på hostel! Lärdom tre: Drick inte alkohol kvällen innan man blir hemlös!

Idag Lördag så började vi dagen med en rejäl sovmorgon. Gick upp vid nio efter att ha sovit i 11 timmar, himmelskt skönt! Efter det stod det åter igen boendejakt på schemat och efter lite bök och stök så hittade vi äntligen en lägenhet som vi ska bo ifrån och med i morgon och tre veckor fram. Det blev lite dyrare än vi hade tänkt men betydligt billigare än att flänga runt från ett hotell till ett annat. Nu håller vi bara alla tummar för att lägenheten är hyfsat fin och bra. Resten av dagen har spenderats på stranden och mesta dels av tiden i vattnet. Riktigt varmt i luften och höga vågor. Tur att det finns ett helt gäng med bad vakter som håller koll på en. Nu ska det duschas, ätas middag och dricka vin på balkongen. En toppen kväll helt enkelt!