Luxor och Kairo!

Medans min lägenhet är fylld av små gulliga arabiska pojkar som försöker få bort allt vatten ur min lägenhet och en rörmokare som äntligen försöker fixa läckan så tänkte jag blogga. Har nämligen inte så mycket annat att göra medans jag sitter i sängen (ända torra stället där jag inte är i vägen). Kan passa på att berätta lite kort om dom två stora utflykterna jag har gjort än så länge nämligen Luxor och Kairo. 

I luxor som jag åkte till först så blev jag otroligt imponerad, viste egentligen inte så mycket om den staden men sicken stad. Jag blev verkligen som ett barn på julafton! Först besökte vi Karnakstemplet som var det största religiösa centret i dåtidens Egypten. Nästa stopp blev dödstemplet som ligger precis bakom konungarnas dal och det var alltså hatshepsuts dödstempel. Den ända kvinnliga faraon genom tiderna. Det sägs att anledningen till att det är så otroligt fint är för att hennes arkitekt även var hennes älskare. Och att han ville bygga det finaste som någonsin skapats till henne. Sen det sista av de tre stora stoppen var konungarnas dal, där de flesta faraoner ligger begravda.

Väl framme i Kairo efter en 8 timmar lång bussresa så började vi med att besöka det Egyptiska museet där man bland annat hittar alla skatter från Tutankamons grav. Precis utan för det Egyptiska museet så ligger befrielsetorget och Mumbaraks gammla partikontor. Som så klart var helt förstört. Nästa stopp blev Khan el-khalili basaren som är en an världens största basarer. Efter den god lunch på Nilen så bar det av till utflyktens huvudatraktion (trumvirvel) pyramiderna!! Jag gick in i den största av de tre pyramiderna som ligger på Giza platån nämligen Cheops pyramidern. Vi besökte även sfixen och ett papirysinstetut.

Jag skulle kunna skriva och berätta hur mycket som helst om dessa utflykter för dom är verkligen helt otroliga. Jag kan bara hålla med dom som säger att Egyptern har de bästa utflykterna i hela världen.

       
Dödstemplet, Giza platån och Sfixen!

♥/D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0