Hatar eller älskar?

Alla säger att antingen så hatar man Egypten eller så älskar man det. Men jag känner mig bara likgiltig. Klart att det finns bra saker och fina delar av Egypten men det finns dubbelt så många dåliga saker och fula delar. Klart att det är charmigt på sitt sätt med allt det fula, smuttsiga, halv färdiga hus och galna trafik. Men jag skulle aldrig någonsin vilja stanna här en säsong till. De flesta människor som åker hit bor på sina stora hotellkomplex och aldrig kliver utanför hotellet. Dom ser aldrig det riktiga Egypten eller möter den lokala  befolkningen. Dom skulle kunna vara precis var som helst i världen för dom ser aldrig mer än hotellet. Dom skulle likan gärna kunna vara i Spanien eller Indien. Man kan inte säga att man har varit i Egypten om man bara har stängt in sig på sitt hotell. Då missar man själva charmen, man missar galna taxi resor, man missar jobbiga försäljare och man missar små mysiga caféen med vattenpipa. Man får ingen förståelse för kulturen och landet. Man får inte vara med och se pyramiderna och Luxor, världens bästa utflykter. 

Om man nu ska åka till Egypten så gör det då ordentligt, go all in! Så att man vekligen lär känna Egypten och får upptäka allt som hör till landet. Så att man verkligen kan säga att, "jag har varit i Egypten" 
Sen behöver man inte älska landet, för det gör inte jag. Men man måste ha ett öppet sinne och upptäcka själv innan man vet. Och vem vet du kanske är en av de personerna som verkligen älskar Egypten!

♥/D 

Kommentarer
Postat av: Marcus

Håller med till fullo! Detta gäller nog fler länder och folks semester.. Hotellet, stranden, fina restaurangen runt hörnet o.s.v.



Tror allt handlar om trygghet och vetskapen om att ha hjälp nära till hands.



Men vissa vill ju tydligen ha det så.. Synd bara att dom inte förstår hur mycket dom missar som du säger :)



Sen slår du väll mig säkert när jag säger att detta är nog mer ett typiskt fenomen hos charter folk :)



2012-01-20 @ 20:41:29
Postat av: Denise

Säger killen som aldrig åkt charter =) Nej men det är klart att det är mer vanligt hos dom som reser charter. Man reser ju charter för att man vill ha det tryggt och skönt men dom förstår inte hur mycket dom missar! =)

2012-01-21 @ 17:53:01
URL: http://deniseuveby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0